Μετα-συνεδριακό
Διεθνές Σεμινάριο
Επαγγελματικής Ανάπτυξης
Κυριακή 29 Απριλίου 2018,
10.00 πμ – 7.30 μμ, Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ, Ρόδος
Διοργάνωση:
Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική και Εφαρμοσμένη Φιλοσοφία (Ε.Ε.Π.Ε.Φ.), Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
« “Παίζοντας” με “χειρονομίες”:
Πτυχές και προβληματισμοί
της Πραξιακής Φιλοσοφία
της Μουσικής Εκπαίδευσης στην τάξη»
Περιγραφή
Το μετα-συνεδριακό διεθνές σεμινάριο επαγγελματικής ανάπτυξης (με τίτλο “Παίζοντας” με “χειρονομίες”: Πτυχές και προβληματισμοί της Πραξιακής Φιλοσοφίας της Μουσικής Εκπαίδευσης στην τάξη), στηρίζεται στη θεματική της 1ης Διεθνούς Biennale Πρακτικής Φιλοσοφίας 2018 «Φιλοσοφία στην Πράξη. Η φιλοσοφική χειρονομία: ενεργήματα πολιτικά, ηθικά, εκπαιδευτικά, καλλιτεχνικά» (//practphil-biennale.aegean.gr/). Επιπλέον έρχεται ως συνέχεια σειράς σεμιναρίων που αφορούν στην Επαγγελματική Ανάπτυξη των Εκπαιδευτικών με τον τίτλο «Ενσωμάτωση της Φιλοσοφίας στη Μουσική», τα οποία εγκαινίασε το Εργαστήριο Έρευνας στην Πρακτική και Εφαρμοσμένη Φιλοσοφία (Μάρτιος 9 - 11, 2017). Η θεματική του διεθνούς σεμιναρίου επιχειρεί για πρώτη φορά την πραγμάτευση της έννοιας της χειρονομίας στη Μουσική Πράξη.
Φιλοσοφία
Στο πλαίσιο του μετα-συνεδριακού Διεθνούς Σεμιναρίου Επαγγελματικής Ανάπτυξης (CPD) θα να τεθεί στο κέντρο της προσοχής των συμμετεχόντων/ουσών η χειρονομία ως απελευθερωτικό μέσο απαλλαγής από επιβεβλημένες ιδέες, σκέψεις και καθορισμούς, συμβάλλοντας στην αλλαγή του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβάνονται την μουσική πράξη, ενθαρρύνοντας «απρόβλεπτες», από το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα, εμφανίσεις & αξιοποιήσεις της. Οι συμμετέχοντες/ουσες θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν φιλοσοφικές και / ή μεθοδολογικές ανησυχίες / πρακτικές με εισηγητές/τριες από διαφορετικές χώρες (Αμερική, Ελβετία, Φινλανδία, Ισπανία, Ελλάδα) θέτοντας τα ακόλουθα ερωτήματα:
- Σε ποιο βαθμό η Πραξιακή Φιλοσοφία είναι δεκτική απέναντι στην πρόκληση της «χειρονομίας» που εμπεριέχει την κατανόηση, τη διεύρυνση και τη βελτίωση της μουσικής εμπειρίας εντός της δικής της ιδιαιτερότητας;
- Σε ποιο βαθμό μπορεί να συμμετέχει «η χειρονομία» σε αυτή τη διεύρυνση της εμπειρίας;
- Η φιλοσοφική εμπειρία και η μουσική εμπειρία μπορούν να τροφοδοτήσουν η μία την άλλη, να συνεργαστούν;
- Ποιοι τύποι μουσικών στόχων θα μπορούσαν να επιτευχθούν σε μια ανάλογη κατάσταση;
- Ποια θα ήταν η αξία της ενσωμάτωσης της μουσικής στο πρόγραμμα σπουδών;
- Πώς μπορούμε να επικοινωνήσουμε μουσικά τις πολιτισμικές προκλήσεις;
Αυτά τα ερωτήματα και οι πρακτικές, κοινές τόσο στη μουσική όσο και τη φιλοσοφία της, βρίσκουν ως τόπο συνάντησης τους, την εκπαίδευση. Αυτό, ίσως, είναι και ο λόγος για τον οποίο αναφορές στη μουσική τέχνη, εκπαιδευτικές εναλλακτικές λύσεις, καθώς και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες προσπαθούν να συνδυάσουν την καλλιτεχνική αλλά και τη φιλοσοφική παρέμβαση. Πιο συγκεκριμένα, η συζήτησή μας θα περιλαμβάνει / επικεντρώνεται σε συγκεκριμένα στοιχεία όπως: Φιλοσοφία και Μουσική Εκπαίδευση, Μουσική αντίληψη, Μουσική και ακρόαση σε περιβάλλοντα, Ηθικές διαστάσεις της Μουσικής και της Ακρόασης εντός πλαισίου, μουσικά παράγωγα, μουσική ταυτότητα, μουσική έκφραση, Μουσικο-συναισθηματικές εμπειρίες, Μουσικές αξίες.
Γλώσσα διεξαγωγής σεμιναρίου: Αγγλική
Οικονομική Συμμετοχή
40€ Γενική εγγραφή
10€ Φοιτητές/τριες, (Προπτυχιακοί/ές, μεταπτυχιακοί/ές & υποψ. Διδάκτορες/Διδακτόρισσες )
ΔΩΡΕΑΝ για όλους/ες τους/ις συμμετέχοντες/oυσες (εγγεγραμμένους/ες) στην Biennale
Στην οικονομική συμμετοχή περιλαμβάνονται η Βεβαίωση συμμετοχής & το έντυπο / ηλεκτρονικό υλικό.
Πρόγραμμα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ I: 10.00 - 11.45:
Εμψυχωτής/τρια:
Laia Viladot Vallverdú, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Διδακτικής της Μουσικής, Πλαστικής και Φυσικής Έκφρασης, Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, Καταλονία (Ισπανία)
Albert Casals Ibáñez, Λέκτορας, Παιδαγωγικό Τμήμα της Εκπαίδευσης, Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, Καταλονία (Ισπανία)
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ της BIENNALE
Κεντρική ομιλία: 12.00 – 1.00
Διάλειμμα: 1.00 – 2.00
Συμπόσιο Μουσικής : 2.00 – 4.00
(Εισηγητής/τριες: Markus Cslovjecsek, Kaarina Marjanen, Kαθηγ. Αναστασία Σιώψη, Μαρία Αργυρίου, Ε.Ε.ΔΙ.Π., Παν/μιο Αιγαίου)
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ II: 4.15 – 5.45:
Εμψυχώτρια: Kaarina Marjanen, Επίκουρη Καθηγήτρια, Μουσική Παιδαγωγική, Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Laurea, Φινλανδία
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ III: 6.00 – 7.30:
Εμψυχωτής: Markus Cslovjecsek, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών (PH FHNW), Βορειοδυτική Ελβετία
7.30: Λήξη Προγράμματος και παραλαβή βεβαιώσεων
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΣΗΓΗΤΩΝ – ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ
Markus Cslovjecsek
Πρόεδρος του Τμήματος «Μουσικής Παιδαγωγικής» και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, το οποίο εντάσσεται στη Σχολή Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικών στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών Βορειοδυτικής Ελβετίας. Επισκέπτης καθηγητής στο Universitat Autonoma της Βαρκελώνης. Συν-συντάκτης της σειράς βιβλίων Mousikae Paideia για τον εκδοτικό οίκο Lang, διετέλεσε διευθυντής του έργου Mathe macht Musik για τις Εκδόσεις Klett & Balmer. Ιδρυσε την διεθνή επιστημονική ερευνητική ομάδα της Διεθνούς Κοινότητας για τη Μουσική Εκπαίδευση (International Society for Music Education, ISME) “PRIME” (Πρακτική και Έρευνα στην Ολοκληρωμένη Μουσική Εκπαίδευση), & ηγήθηκε επιστημονικά των ευρωπαϊκών προγραμμάτων EU-Comenius Project: EMP - A Creative Way to Languages (2009-2012) και του EU-Comenius Project: EMP – Maths and Music (2013-2016). Ως Διευθύνων Σύμβουλος είναι υπεύθυνος για την cs-tools GmbH, όπου αναπτύσσει καινοτόμα εκπαιδευτικά υλικά (όπως το Creafon και το soundOscope) και φιλοξενεί εργαστήρια για την προώθηση της δημιουργικότητας σε οργανισμούς και επιχειρήσεις. Ιδρυτής και συν-διευθυντής της χορωδίας Kantorei Solothurn.
Albert Casals Ibáñez
Αντιπρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Εκπαίδευσης του Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης. Είναι υπεύθυνος σεμιναρίων και μαθημάτων που αφορούν στην μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών στη γενική μουσική εκπαίδευση. Η διδακτορική του έρευνα εστιάζει στη σχέση της μουσικής με άλλα διδακτικά αντικείμενα, συνδέοντας τη θεωρία με τις διδακτικές πρακτικές. Είναι μέλος δικτύων και ερευνητικών ομάδων με δημοσιευμένα έργα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Συμμετείχε ως ειδήμων σε ευρωπαϊκά προγράμματα που αφορούν στη διεπιστημονική μάθηση.
Kaarina Marjanen
Αποφοίτησε από τη Σχολή Νηπιαγωγών & ολοκλήρωσε τις σπουδές στη Μουσική Παιδαγωγική (Master of Arts, Lic.Phil. Ph.D.). Εξειδικεύτηκε στην Εκπαίδευση και Επαγγελματική Ανάπτυξη Εκπαιδευτικών Μουσικής, με ειδικό ενδιαφέρον στη μουσική αλληλεπίδραση με επίκεντρο τον τομέα της προσχολικής αγωγής. Η επαγγελματική σταδιοδρομία της περιλαμβάνει τη διδασκαλία της σε φιλανδικά πανεπιστήμια, με πολλές συμμετοχές σε διεθνή έργα όπως το EU-Comenius Project: EMP - A Creative Way to Languages (2009-2012) (www.emportfolio.eu). Είναι μέλος της διεθνούς επιστημονικής ομάδας PRIME” (Πρακτική και Έρευνα στην Ολοκληρωμένη Μουσική Εκπαίδευση), της Διεθνούς Κοινότητας για τη Μουσική Εκπαίδευση (International Society for Music Education, ISME) & του διοικητικών συμβουλίων της Eapril & SIG Prime, CREAT, ISME, CCE Finland, καθώς και μέλος της Teosto / NCB Finland. Στο πλαίσιο της επιτροπής Eapril, είναι υπεύθυνη για την επικοινωνία και τη δικτύωση (https://www.eapril.org/governance), αλλά και του συντονισμού του "Cloud 9", μιας θεματικής ομάδας με τίτλο "Ήχοι και τέχνες στην εγκάρσια μάθηση" (https://www.eapril.org/node/32).
Αναστασία Σιώψη
Καθηγήτρια «Αισθητικής της Μουσικής», Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Μέλος ΣΕΠ στην «Ιστορία των Τεχνών στην Ευρώπη» στον «Ευρωπαϊκό Πολιτισμό», ΕΑΠ (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο). Εκτός από μουσικές σπουδές, έχει ολοκληρώσει σπουδές στην αρχιτεκτονική (πτυχίο Αρχιτεκτονικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τμήμα Αρχιτεκτόνων της Πολυτεχνικής Σχολής, Θεσσαλονίκη, 1989). Η διδακτορική της διατριβή (με επιβλέποντες καθηγητές: Professor David Charlton, Professor John Deathridge), έχει τίτλο Richard Wagner’s «Der Ring des Nibelungen»: The Reforming of the Sword or, Towards a Reconstruction of the People’s Consciousness (Πανεπιστήμιο της East Anglia, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, U.K (1996). Συν-εκδότρια του ηλεκτρονικού διεθνούς μουσικολογικού περιοδικού με τίτλο «Ελληνικό Περιοδικό για τη Μουσική, την Εκπαίδευση και τον Πολιτισμό» (Hellenic Journal of Music, Education and Culture (HeJMEC), μαζί με τον Graham Welsh (Έκδοση Ένωσης Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΕΜΑΠΕ). Μέλος της συντακτικής επιτροπής του μουσικολογικού περιοδικού Μουσικός Λόγος, εκδόσεις του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και κριτική αναγνώστρια (peer reviewer) στο History Research (ISSN 2159-550X), academic journal published across the United States by David Publishing Company, Chicago, IL, USA. Ιδρυτικό στέλεχος του Ελληνικού Μουσικολογικού Συλλόγου (έτος ίδρυσης 2011).
Laia Viladot Vallverdú
Τα ερευνητικά ενδιαφέροντα της επικεντρώνονται στην μουσική αλληλεπίδραση στην τάξη, στην αναλυτική μέθοδο και στη συλλογική σύνθεση της μουσικής. Συμμετέχει σε διεθνή επιστημονικά δίκτυα και ερευνητικά έργα αλλά και συγγραφικά σε εθνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά.
Μαρία Αργυρίου
Ε.ΔΙ.Π, Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Μεταδιδακτορική ερευνήτρια του ίδιου τμήματος, κάτοχος M.Ed. στο Π.Μ.Σ. « Σπουδές στην Εκπαίδευση με κατεύθυνση τη Διοίκηση Σχολικών Μονάδων» (Ελληνικό Ανοικτό Παν/μιο) και στο Π.Μ.Σ. «Μοντέλα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικών Μονάδων» (Παν/μιο Αιγαίου). Στη συγγραφική της ιδιότητα περιλαμβάνονται τα σχολικά εγχειρίδια Μουσικής της Α και Β Τάξης για το Δημοτικό, επιστημονικές επιμέλειες βιβλίων, μουσικοπαιδαγωγικές εκδόσεις και επιμέλειες σειρών για την εκπαίδευση γενικότερα. Είναι συν-επιμελήτρια της επιστημονικής περιοδικής έκδοσης για το 2018 «Μουσική σε Πρώτη Βαθμίδα» (http://mspv.primarymusic.gr/mspv/) και, από το 2008, συν-επιμελήτρια του open access ακαδημαϊκού περιοδικού Hellenic Journal of Music, Education and Culture (http://hejmec.eu/journal/index.php/HeJMEC) της Ε.Ε.Μ.Α.Π.Ε. (www.primarymusic.gr). Μέλος του επιστημονικού συμβουλίου “PRIME” (Πρακτική και Έρευνα στην Ολοκληρωμένη Μουσική Εκπαίδευση) της Διεθνούς Κοινότητας για τη Μουσική Εκπαίδευσης (International Society for Music Education, ISME).